Strona głównaInternetSerwisy internetowe dla pasażerów kolei: nie jest dobrze

Serwisy internetowe dla pasażerów kolei: nie jest dobrze

Tylko dwie witryny internetowe pasażerskich przewoźników kolejowych uzyskały ocenę bardzo dobrą w audycie dostępności serwisów internetowych dla osób z niepełnosprawnością, przeprowadzonym na zlecenie Urzędu Transportu Kolejowego. Ponad 70% witryn objętych badaniem eksperci Fundacji Widzialni przyznali ocenę niedostateczną.
Serwisy internetowe dla pasażerów kolei: nie jest dobrze [Fot. elypse - Fotolia.com] Kolejny ranking dostępności serwisów internetowych dedykowanych pasażerom w jednoznaczny sposób wskazuje, że osoby z niepełnosprawnością nie mogą w pełni samodzielnie skorzystać z informacji i ofert dostępnych w internecie.

Eksperci Fundacji Widzialni, która na zlecenie Urzędu Transportu Kolejowego przeprowadziła audyt, zbadali 18 serwisów internetowych podmiotów kolejowych. Jak wynika z przeprowadzonego badania, tylko dwa serwisy internetowe: warszawskiej SKM i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej otrzymały ocenę bardzo dobrą, uzyskując taką samą liczbę punktów (41,4 na 43 możliwych). Trzem witrynom (WKD, Koleje Wielkopolskie oraz Rozkład PKP) przyznano ocenę dostateczną (33, 33,7 i 34 punkty). Pozostałe serwisy (13, co stanowi ponad 70% wszystkich badanych witryn) uzyskały ocenę niedostateczną (od 21 do 28 punktów).

– Urząd Transportu Kolejowego dba o to, by przewoźnicy kolejowi i zarządcy dworców przestrzegali prawa osób z niepełnosprawnościami. Ważna jest sama podróż, ale równie istotne jest również to, co dzieje się jeszcze przed jej rozpoczęciem. Wiąże się z tym prawo do informacji, czyli kluczowe uprawnienie przysługujące pasażerom. Jego prawidłowa realizacja pozwala nie tylko bezproblemowo zorganizować podróży, ale również dostarczyć wszystkich niezbędnych informacji – wyjaśnia Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego. - Ranking ma zmotywować przedsiębiorstwa kolejowe, by także w kwestii dostępności swoich stron internetowych dążyli do perfekcji. Poprawa w tym zakresie bez wątpienia przyczyni się do zwiększenia ogólnej dostępności transportu kolejowego dla osób z niepełnosprawnością oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się – ocenia Ignacy Góra.

Do najczęstszych błędów ujawnionych w toku badania eksperci zaliczyli m.in. brak tekstów alternatywnych (14 serwisów), brak etykiet (16), nieprawidłową strukturę nagłówków (14), zbyt słaby kontrast (10), niejednoznaczne linki (16), problemy z obsługą z poziomu klawiatury (14) czy błędy w kodzie HTML (14).

Zobacz także

 

 

Skomentuj artykuł:

Komentarze mogą dodawać wyłącznie osoby zalogowane.
Jesteś niezalogowany: zaloguj się / zarejestruj się




Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników serwisu. Senior.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Komentarze niezgodne z prawem i Regulaminem serwisu będą usuwane.

Artykuły promowane

Najnowsze w dziale

Użytkownicy Senior.pl pytają

  • pojedynka:

    Brak internetu

    Ponad miesiąc temu zmieniłam operatora na Orange( tel. tv i internet ) Teraz kilka razy dziennie razłącza mi się internet na laptopie. Na innych urządzeniach działa dobrze. Czy to winalaptopa? Pokaż pełną treść pytania ›

Polecane na Facebooku

Najnowsze na forum

Warto zobaczyć

  • Aktywni 50+
  • Umierać po ludzku
  • Fundacja ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych
  • EWST.pl
  • Oferty pracy
Blog